De streamingmuziekdienst van Apple nadert Spotify met rasse schreden. In een half jaar tijd wist Apple meer dan 10 miljoen betalende abonnees binnen te halen. De marktleider uit Zweden deed daar zo’n zes jaar over.

Het is druk op de markt voor streamingmuziek. Tientallen aanbieders vechten om de gunst van de moderne muziekliefhebber, die wil betalen voor toegang tot een online bibliotheek van miljoenen liedjes.

Bekendste speler is Spotify, dat sinds 2008 aan de weg timmert en tot nu toe de meeste betalende abonnees heeft: ruim 20 miljoen. De Zweedse startup heeft in de loop der jaren de concurrenten als paddenstoelen uit de grond zien schieten. Het Franse Deezer, Google, Rhapsody, Rdio, Tidal en zelfs supermarktketen Aldi bieden een vergelijkbare dienst aan: voor ongeveer een tientje per maand krijg je toegang tot meer dan 30 miljoen liedjes.

Apple Music

Vorige zomer mengde Apple zich ook in de strijd. Het downloaden van losse liedjes via iTunes boet aan populariteit in, dus legde het techconcern 2,2 miljard euro op tafel voor koptelefoonmaker Beats. De streamingdienst van Beats werd omgekat tot Apple-product en eind juni opnieuw gelanceerd.

Voor 9,99 euro per maand krijgen gebruikers toegang tot ruim 30 miljoen liedjes. In tegenstelling tot Spotify en Deezer heeft Apple geen gratis variant met reclame, wel mogen gebruikers Apple’s muziekdienst de eerste drie maanden gratis gebruiken.

Hoeveel mensen heeft Apple weten te verleiden om de portemonnee te trekken voor de muziekdienst? In oktober maakte het techconcern zelf bekend dat Apple Music 6,5 miljoen abonnees heeft. Inmiddels zou dat aantal gestegen zijn tot meer dan 10 miljoen, meldden ingewijden zondag tegenover de Financial Times.

Als dat klopt, is Apple na een half jaar op hetzelfde punt als Spotify na zes jaar was.

(klik voor vergroting)

apple music spotify

Nu is die vergelijking niet helemaal eerlijk. Spotify heeft het pad geëffend voor de concurrentie. Mensen zijn inmiddels vertrouwd met het streamen van muziek en daar profiteert Apple van. Ook is Apple Music standaard geïnstalleerd op naar schatting ruim 250 miljoen iOS-apparaten, waardoor veel mensen in aanraking komen met de muziekdienst.

Apple heeft zichzelf tot doel gesteld om 100 miljoen betalende gebruikers binnen te halen voor Music, aldus persbureau AP vorige zomer. Dat lijkt haalbaar, gelet op de meer dan 800 miljoen iTunes-accounts waarover het bedrijf beschikt.

Als Apple Music in hetzelfde tempo blijft groeien, kan het in "ergens in 2017" Spotify inhalen, denkt analist Mark Mulligan van Midia Research.

De Zweden hebben ondertussen meer dan 25 miljoen betalende gebruikers, schat The Verge op basis van uitspraken van Spotify's hoofd communicatie.

Twee reuzen, veel kleintjes

Hoe dan ook, Apple en Spotify lijken de komende jaren de dienst uit te gaan maken. Zoals bij veel internetdiensten blijven er uiteindelijk één of twee grote spelers over. Apple, met enorm budget en trouwe schare fans, en Spotify, dat grote muzieklabels als aandeelhouder heeft, hebben daarvoor op dit moment de beste papieren.

Hoe zit het met de directe concurrenten? Het Franse Deezer kan zich op papier meten met Apple, met 6,3 miljoen betalende gebruikers. Maar uit de prospectus voor de beursgang blijkt dat de helft daarvan in de afgelopen maand geen liedjes heeft afgespeeld. Dat zijn mensen die Deezer gratis bij hun telefoonabonnement hebben gekregen en de app klaarblijkelijk niet weten te vinden op hun smartphone.

Tidal, de streamingdienst van rapper Jay Z, heeft inmiddels 1 miljoen betalende gebruikers. Maar de zaken gaan bepaald niet vlekkeloos voor de muziekdienst van de 45-jarige artiest. De directie van Tidal is al meerdere keren van samenstelling gewijzigd. Volgens de site Variety aast Jay Z op een samenwerking met Samsung. Mogelijk wil hij Tidal zelfs verkopen aan de Zuid-Koreanen.

Het Amerikaanse Rhapsody, dat achter de streamingdienst van Aldi zit, heeft 3 miljoen betalende gebruikers, meldde het bedrijf in juli van 2015. Een behoorlijk aantal, maar Rhapsody groeit een stuk minder hard dan Spotify. Waar de Zweden sinds de zomer van 2014 vijf miljoen verse abonnees konden verwelkomen, bleef Rhapsody steken op een miljoen nieuwe leden.

En Google? Dat weigert om cijfers te geven voor hun streamingmuziekservice, Google Play Music. Meestal is dat een teken dat het niet om indrukwekkende aantallen gaat.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl